Treaba cu somnul și dormitul

By | noiembrie 3, 2012

O noapte fără somn duce, de cele mai multe ori, la o zi foarte neproductivă. Dacă pierdem o noapte ne resimţim toată săptămâna. Putem avea dimineţi în care să nu simţim poftă de viaţă, deoarece nu am avut un somn odihnitor şi nu ne simţim în stare să facem tot ce ne-am propus. Astfel somnul ajunge să aibă o strânsă legătură cu gestionarea timpului nostru. O odihnă mai bună ar duce la mai multă productivitate.

Corpul nostru este natural adaptat pentru somn. Atunci când creierul simte că trebuie să ne culcăm, îi induce şi corpului anumite stări şi semnale sugestive. De asemenea, suntem în mod natural pregătiţi pentru somn pe durata nopţii, deoarece deţinem un hormon – melatonina – care se secretă la întuneric, inducând somnolenţă. Apariţia electricităţii a interferat, prin urmare, cu construcţia noastră originară. Melatonina nu se mai secretă după apusul soarelui, deoarece ne bucurăm de becuri şi de ecrane mari şi luminoase. Electricitatea este cu siguranţă un lucru bun, însă corpul nostru resimte privarea de somn.

Cheia nu este neapărat să avem un somn de o durată mai lungă, ci un somn de o calitate mai bună. De altfel, un somn de 12 ore nu ne face neapărat să ne simţim odihniţi (uneori se poate întâmpla chiar contrariul), însă un somn adânc ne face să uităm cât am dormit efectiv, şi ne gândim la cum am dormit.

Un somn clasic este unul monofazic, adică o singură perioadă de somn pe parcursul unei zile, în medie de opt ore. Somnul bifazic este cel care include şi clasica siestă, pe care anumite culturi o practică după prânz. Acest tip de somn este compus dintr-un somn mai lung pe durata nopţii şi de câteva minute în cursul după-amiezei. Siesta pleacă de la principiul că productivitatea noastră scade în acea parte a zilei din cauza unei somnolenţe resimţite în mod natural, pe care este mai bine să o fructificăm decât să o ignorăm. Însă o siestă de mai mult de 30 de minute presupune un somn adânc din care ne-am trezi cu greutate.

Somnul polifazic este compus din mai multe reprize de somn, de la patru până la şase, într-o singură zi. Acesta poate varia de la un somn de minim trei ore pe parcursul nopţii, însoţit de câteva faze de 20 de minute pe parcursul zilei, până la un somn compus din patru reprize a câte 30 de minute (la fiecare şase ore).
Deşi par greu de adoptat în sistemul vieţii occidentale, ele au un efect benefic asupra corpului. În mod normal, numai primele trei ore de somn sunt profunde, restul fiind parte dintr-un proces superficial şi neodihnitor. Practic, un sistem polifazic de somn maximizează momentele noastre profunde de somn şi le elimină pe cele care nu ne ajută efectiv.

Există o teorie care consideră că avem nevoie de cicluri de 90 de minute de somn, ceea ce înseamnă că ideal ar fi să dormim o oră şi jumătate sau trei ore, patru ore şi jumătate, şase ore, şapte ore şi jumătate, nouă ore sau zece ore şi jumătate, etc. Putem avea acest lucru în vedere atunci când ne setăm alarma pentru a doua zi.

Sursa: Newsletter-ul „The Hunger” semnat Andrei Roșca.

Follow me

Adi

Galatean de 28 de ani, mutat in Cluj din 2016. Imi plac PPC-urile, filmele, jocurile video si bunul simt.
Follow me

Abonează-te la adibot.ro prin email

Dacă îţi plac articolele de pe acest blog, adaugă-ţi adresa de email mai jos. Scriu maxim două articole pe zi, deci nu te spamez :)

Alătură-te celor 703 abonați

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *