Cât de multe (nu) te învață școala

By | februarie 26, 2012

Subiectul ăsta are două izvoare. Pe de-o parte e faptul că pe 7 martie voi ține o prezentare în fața colegilor mei de grupă pe tema asta în speranța că voi reuși să trag un semnal de alarmă care să-i ajute. Doi la mână: sunt student în momentul de față, în anul doi de studii și cred că e momentul să înceapă treaba pentru a găsi un job bun.

Oare cât de folositoare sunt studiile superioare?

Mă uitam peste niște grafice pe tema asta. E vorba despre nu-mai-știu-ce studiu realizat de britanici ce analizează câți absolvenți și-au găsit un job bun în adevăratul sens al cuvântului după ce au terminat studiile superioare. Am ajuns la o singură concluzie: cu cât mai notoriu este numele facultății, cu atât procentul este mai mare. Ceea ce face sens în oarecare măsură căci nu orice pârlit, hipster retardat intră la Oxford sau Cambridge.

În România tind să cred că lucrurile stau puțin diferit. Sau mai bine zis au stat puțin diferit. Eu am terminat un liceu bine cotat în Galați( LMK) și nu am fost chiar codaș. Având în vedere cât de mult am pierdut vremea prin baruri și câte chestii total paralele cu școala am făcut în perioada aia, 8,55 la Bacalaureat a fost un rezultat nesperat de bun. Evident, sunt brânză bună în burduf de câine. Am avut și note cât de cât bune pe parcursul celor 4 ani de studii și am reușit să intru la ce facultate am vrut: telecomunicații. Evident, după doi ani, m-am retras.

M-am retras pentru că în liceu nu s-a făcut nici un fel de activitate care să mă ajute să realizez că nu îmi place să studiez fizică și matematică( mă rog, notele din catalog ar fi arătat același lucru dar sună binișor termenul de „inginer”). Acum studiez română și engleză. Da, am sărit de la o extremă la alta.

De nu aș fi făcut toate lucrurile pe care le-am făcut de când am terminat liceu, CV-ul meu ar fi fost extraordinar de sărac. Evident, nici în momentul de față nu pot spune că am un CV „uau” dar comparându-mă cu majoritatea, cred că am câteva lucruri ce mă scot în evidență și mă avantajează dar și o poveste pe măsură.

Revenind la topic. Am un job și în momentul de față și deși tot glumesc eu cum că lucrez în una dintre cele mai cunoscute multinaționale, nu este tocmai de invidiat. Așa că nu mă pot baza decât pe cele observate la cei din jurul meu când tratez acest subiect. E clar că job-ul va intra la CV dar realist vorbind, ce agenție sau publicație va fi „jnebun?! A lucrat la McDonalds, ăsta e omul nostru!”.

Am ajuns la o concluzie în acești 4 ani jumătate de când mă tot învârt în mediul academic. Ca student ai două opțiuni ca să poți spera la un job șmecher după absolvire:
1. Cel mai bun! E clar, dacă excelezi la ceea ce studiezi înseamnă că te vei duce pe la olimpiade, vei obține diplome și recomandări. Vei face practic ceea ce studiezi cu pasiune și lucrul ăsta se caută. Evident, în măsura în care vei ști cum să pui teoria în practică.
2. Extra bacon! (Termenul provine din mediul McDonalds. Când îți cumperi un sandwich, tipul de la casă te întreabă dacă dorești să adauge bacon ca să te mai jumulească de niște bănuți.) Mă refer la o chestie simplă: nu excelezi ca student deci ar fi momentul să faci ceva în plus. Citește cărți de specialitate, fă un internship sau fă niște voluntariat. Orice crezi că te ajută să-ți îmbogățești CV-ul.

Am două exemple clare în cap deci opțiunile sunt relevante.

Un student la litere nu are extraordinar de multe opțiuni după absolvire. Poți fi prof sau traducător. Mă rog, ar mai fi și varianta de scriitor dar pentru asta nu îți trebuie facultate. Dacă alegi poteca traducerilor lucrurile sunt simple și plictisitoare. Dacă vrei să fii prof… Cunosc doar doi profesori care într-adevăr știu să-și țină audiența în priză, atentă și să o facă să asculte activ. Cam mică proporția având în vedere câți profi s-au „perindat” prin fața mea. De ce e așa mică? Păi în facultate nu te învață nimeni cum să faci treaba asta. Tot ce se predă la pedagogie și didactică e nefolositor!

Ce mai merită luat în calcul? Orașul. Punctul ăsta plănuiesc să-l abordez într-un alt articol.

Aș vrea să lansez o întrebare către cei care citesc rândurile astea și au terminat deja facultatea: cum și cu ce v-ați îmbogățit CV-ul de student și cât de folositoare au fost lucrurile învățate în facultate?

„Trebuie să ai un articol publicat, trebuie să fi fost voluntar undeva, trebuie să fi participat la vreun concurs, trebuie să fi făcut orice care să dovedească că nu îţi petreci timpul jucându-te pe calculator.” spuse Ana.

Sursa foto: libcom.org

Follow me

Adi

Galatean de 28 de ani, mutat in Cluj din 2016. Imi plac PPC-urile, filmele, jocurile video si bunul simt.
Follow me

Abonează-te la adibot.ro prin email

Dacă îţi plac articolele de pe acest blog, adaugă-ţi adresa de email mai jos. Scriu maxim două articole pe zi, deci nu te spamez :)

Alătură-te celor 704 abonați

2 thoughts on “Cât de multe (nu) te învață școala

  1. Madalina Buzdugan

    Voluntariat intens timp de 3 ani de zile și mai ponderat în cel de-a patrulea, iar când zic intens, vorbesc despre implicare dintr-un proiect în altul, lucrat de dimineața până seara pentru o idee în care am crezut și poștit ultima țigară cu oamenii din echipă.

    Pe lângă voluntariat, o resursă valoroasă o reprezintă evenimentele, participarea la cele din domeniul de activitate care te pasionează poate reprezenta un mare atuu, mai ales din perspectiva networkingului. Traininguri, deplasări, colaborări pro-bono sau plătite – toate contează atunci când tragi linie.

    Reply
    1. Adi

      Sunt de acord cu tine Madalina. Intr-adevar, evenimentele de networking iti pot furniza contacte pretioase.

      Totusi- din experienta- pe cat de frumos si rewarding este voluntariatul, implicarea continua timp de 3 ani va face gauri adanci in buzunarele studentului si a parintilor acestuia.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *